Informatiehuis Marien zet Aquacultuur Atlas-Zeewier online

Wat zijn de kansrijke gebieden voor zeewierproductie in de Noordzee? Deze en meer relevante data voor ondernemers en maritieme agrofoodbedrijven staan in de zogenoemde Aquacultuur Atlas-Zeewier. Een product van Stichting Noordzeeboerderij en Deltares die het IHM binnenkort via de open dataviewer online beschikbaar stelt.

Stichting Noordzeeboerderij is de aanjager van een duurzame Nederlandse zeewiersector en verzorgt demonstraties om bedrijven en ondernemers te enthousiasmeren in de zeewiersector. Daarnaast zorgt deze non-profit organisatie voor kennisindeling over zeewierproductie. In dat kader is ook de Aquacultuur Atlas-Zeewier samengesteld. 'Onze stichting wil graag dat er een Nederlandse zeewiersector op gang komt', vertelt coördinator Koen van Swam van de stichting over het initiatief. 'Om dat te stimuleren, is het ook belangrijk om te weten welke aspecten voor een goede zeewierlocatie belangrijk zijn. In dat kader hebben we eerst met een aantal zeewierexperts gesproken. Vervolgens heeft Deltares de daarbij behorende data voor ons gezocht en in kaart gebracht. Deze data worden nu via het Informatiehuis Marien beschikbaar gesteld.'

Draisma-bij-wieren-Noordzeeboerderij-2-maanden_460px

Kansrijke gebieden

De data laten zien wat de meest kansrijke gebieden zijn voor zeewierteelt. Van Swam: 'Dat gebeurt aan de hand van zo'n acht parameters in zeven goed te vergelijken generieke gebieden op de Noordzee. Zo is bijvoorbeeld watertemperatuur een belangrijk aspect voor zeewierteelt. Suikerwier (een bruinwier dat ongeveer 4 meter lang kan worden, red.) doet het vooral goed in een gebied tussen de 5 en 15 graden Celsius. De kaarten zijn dan ook zo gemaakt dat je een groot verschil ziet tussen die twee verschillende temperaturen.'

Poster

Van Swam is enthousiast over de samenwerking met het IHM, die hij als 'waardevol en productief' typeert. 'Er is inmiddels ontzettend veel kennis en data beschikbaar en we staan voor de uitdaging hoe we die op een interessante, toegankelijke en aantrekkelijke manier kunnen presenteren. We praten hier over 'big data', maar moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat die bij de gebruiker, in dit geval de ondernemer, terechtkomt. Ter voorbereiding hebben we zelf al een poster gemaakt waarop de zeven goed te vergelijken generieke gebieden staan. Deze is tijdens de laatste workshop van ons Zeewierplatform over de Aquacultuur Atlas-Zeewier aan de veertig aanwezige organisaties uitgedeeld. Uiteindelijk willen we naar een kaart toe die naast algemene aspecten als golven, diepte, voedingsstoffen, temperatuur, nog veel meer relevante informatie over zeewierlocaties geeft.'

Ga hier naar de website van de noordzeeboerderij.